Omgeving Cairns

1 februari 2018 - Cairns, Australië

Wat een heerlijk huis om wakker te mogen worden. De rust, het uitzicht en de ambiance, meer dan perfect. Ik heb het warm, omdat hier een hele hoge luchtvochtigheid heerst, voelt het nog warmer dan het is, even onder de fan pffffff....

Vanochtend komt er even iemand langs, degene die toezicht houdt, een dame oorspronkelijk uit Papoea Nieuw Guinea.

We rijden eerst naar Stoney Creek,  vlakbij ons huis. Volgens de borden zitten hier crocs, maar helaas wij zien ze niet. We rijden door naar het Power station, mooie weg er naar toe met diverse watervallen en vergezichten. Van daar uit rijden we richting Kurunda. We stoppen bij een uitzichtpunt en kijken uit over Cairns.

We rijden onder de kabelbaan door, ook staat er een aangegeven dat hier een toeristische trein rijdt. We kiezen hier niet voor,

Het is inmiddels 31 graden, maar het voelt als 40 door de hoge vochtigheid, echt de tropen.....

We stoppen voor de late lunch in Kurunda village. Er zijn hier veel aborignals, een groot aantal zit in de gokhal en achter het bier, triest 😔

Vanuit hier rijden we naar Atherton Tablelands via de Kennedy highway 1. We zien een bordje met Mareeba waterfalls, ook leidt dit naar een koffiefarm. Er staan zowel veel koffie- als mango bomen. We komen langs de creek, maar hier kunnen we niet naar beneden. Onderweg komen we veel termietenhopen tegen van ruim een meter hoog. De mooie koeien lopen hier weer op de weg, altijd mooi

We komen bij de waterval, nog even een paar 100 m over een pad naar beneden. Als we daar staan zwaait boven bij de waterval zwaait een meisje naar ons, ze is aan het zwemmen, lijkt het. Ben overtuigd mij dat ik dat natuurlijk ook wil. We moeten een stuk klimmen en klauteren over en tussen grote stenen door. We komen uit aan het begin van de waterval. Hier zijn kleine meertjes tussen de grote stenen. Waah, wat een geweldig om zo te kunnen zwemmen, wat een view. Dit is echt genieten. Er zijn twee toeristen uit Frankrijk en een lokale gids die daar in zijn blote lus loopt. Na een half uurtje gaan we terug. Ik droog weer een beetje op.

Het landschap ligt vol grote weilanden. Onderweg kopen we later bananen. Er liggen helaas alleen groene bananen. We rijden via Gordonvale binnendoor terug

Tegelijkertijd als ik een banaan probeer, belt Niels en dan zie ik ook nog geheel onverwachts een bordje staan met platypus.... en ik verslik me in een stuk banaan. Wel heel veel tegelijk. Ik hang op met Niels, we bellen later. Ben draait om in Yungaburra en rijdt dezelfde route opnieuw om het bordje weer te vinden. 450 m verderop is het platform waar je ze zou kunnen zien.

We gaan eerst kijken bij het platdorm kijken, hier zien we nix.

Naar de andere kant,, onder de weg door. Nog nix, we vragen mensen, hebben ook nog nix gezien we lopen door. We zien een oudere dame heel gericht kijjken, we volgen haar, ze komt hier vaker, we lopen ruim een km langs de rivier, kijken op allerlei plekken, maar hebben eigenlijk geen idee waar we op moeten letten

We komen nog een oudere mevrouw tegen, Ben vraagt of zij ze al gezien heeft. Ze zegt iets verderop onder de hangbrug. Alle 3 versnellen we onze pas en turen het water af. Ja hoor de dame ziet hem onmiddelijk, wat gaaf. Zo bijzonder om dit dier in het wild te zien. Je ziet hem alleen in Australie en slechts 10% van de Australiërs hebben hem ooit gezien.

Ik denk er ook 1 te zien, maar dat is een schildpadje. We kijken ruim 10 min naar hem, om de paar minuten komt hij boven adem te halen. Echt zo gaaf . We bedanken de mevrouw, ze vond het leuk dat ze ons het kon laten zien.

Eigenlijk hadden we de hoop al opgegeven.

Dit zijn best bijzondere dieren.

Vogelbekdier

zoogdier uit de familie vogelbekdieren

Het vogelbekdier (Ornithorhynchus anatinus) is een zoogdier uit Oost-Australië en Tasmanië. Het is het enige nog levende lid van de familie vogelbekdieren (Ornithorhynchidae) en de onderorde vogelbekdierachtigen (Platypoda), waarvan wél enkele fossiele soorten bekend zijn.

We rijden terug via Gillies ramge, we moeten 25 km slingerbochten naar beneden, pffff, intensief ritje

Onderweg kopen we bij de bottle shop nog even bier. We zien 2 dames met de taxi komen, die uitstappen om drank te kopen en vervolgen weer hun weg. Thuis eten we op de barkrukken aan het keukenraam soep met toast, helemaal prima.

Vanavond wil ik de koffers herschikken voor Flinders en inpakken voor onze vlucht morgen naar Adelaide. Jammer genoeg hebben we weinig van Cairns gezien, maar we moeten keuzes maken en in een stad met zulke hoge temp, worden wij meestal niet zo blij van. We zijn toch meer van de natuur.