Naar Outer Reef en bye bye Green Island

31 januari 2018 - Cairns, Australië

Voordat we gaan ontbijten brengen we onze snorkelspullen terug. Op de boot naar de Outer Reef hebben ze deze nl ook voor ons.  Rond 11 checken we uit. Onze koffer laten we op de kamer staan. Hun zorgen ervoor dat deze einde middag bij de Jetty in Cairns is voordat wij daar aankomen, rond 17.30.

We gaan naar de Jetty, oeps even wennen. Het is een grote boot en er zijn nog 200 man. Pfff dat is ff wennen. Een boot vol Aziaten, het is onderdeel van hun dagtrip. Vroeg vertrekken uit Cairns, dan 2 uur Green Island en vervolgens naar Outer Reef. Volgende x beter informeren. We wachten in de schaduw en gaan aan boord en zoeken een plek op het buiten achterdek.

Je kunt op het rif allerlei dingen doen, zoals met een onderwater scooter. Is voor Ben ook wel leuk nu dat snorkelen niet zo gaat. En je kunt tot 4 meter diepte. We willen wel met ding onder water. De dame komt met een gezondheidsformulier. Helaas willen ze het risico niet nemen, omdat Ben beta blokkers slikt. Jammer !

Na een uurtje varen komen we aan op het rif. Hier ligt een platform waar de boot aanmeert. Iedereen kan van boord en we zoeken aan plek in de schaduw. Alles is prima geregeld. Ik ga mijn snorkelspullen halen. Even een kop koffie en hup het water in. Ik trek een zwemvest aan, dit is een relaxter zwemmen en kost mij veel minder energie. Best wel logisch toch, maar nooit bij nagedacht 😜

Eerst veel kwallen bij de boot, niet fijn. Ze doen nix, maar toch fijn dat ik een pak aan heb. Ook voor de zon trouwens, want deze brandt behoorlijk op mijn achterste.

Waah wat een mooi koraal. Fel blauw, roze en groen. Diep en ondiep, zo tastbaar. Op de ondiepe plekken zwemmen de kleinere vissen.

Er zijn diepe afgronden, waar de grotere vissen zwemmen. Ik zie een soort buldog vis met een platte neus van ruim 1 m lang. Hij is blauw/grijs van kleur en heeft een gedrongen lijf. Wat een kleuren; blauw / geel / oranje ( een grote Blub😜)/ zwart/ wit/ groen/ paars/ rood, alle kleuren van de regenboog. Indrukwekkend 👌

Ik snorkel verder. Ik ben verder van de boot alls de anderen en snorkel hier dus alleen. Ze zeiden al 1/3 gaat slechts in het water. Fijn voor mij. Hier is veel soort takkig koraal. Het lijkt dood, maar als je goed kijkt zie je aan de uiterste punten blauwe kleuren. De lokale mensen zeggen dat het koraal er beter uitziet dan vorig jaar.

Het is best wel vreemd, wereldwijd maakt iedereen zich zorgen over dit geweldige natuurgebied. En tegelijkertijd zie je dit massa toerisme. Ik zie dat sommigen stukjes koraal afbreken.......

Terwijl ik in het water lig, vliegen er continue 2 helicopters over, worden we hier naar toe gebracht met een dieselboot en zijn de ferries ook op diesel. Commercie staat hier blijkbaar nog ver boven de natuur. Ik realiseer me dat ook wij hier aan bijdragen door ons bezoek.

Ik snorkel verder en zie op de bodem tussen de koraaltakken een turtle van ruim 40 cm verdekt liggen. Jeh wat zijn dit bijzondere dieren. Ik hoor wat geroep en gefluit.

Ik zal eens kijken en luisteren, zet mijn masker af. Omdat de afstand best groot is kan ik niet echt zien of ze het tegen mij hebben.

Ik besluit maar het zekere voor het onzekere te nemen en snorkel terug. Idd, ik was buiten de boeien, waar ook boten varen, dat is niet de bedoeling . Ok. Ik ga naar Ben die niet het water ingaat. Hij staat in de rij voor de semi onderzeeër. Ik ga ook mee.  We zien veel diverse soorten vissen, erg mooi.

Even lunchen en dan weer terug het water in. Ik snorkel nog ruim een uur rond. Ik voel me steeds vertrouwder, in totaliteit heb ik denk ik 2 1/2 uur in het water gelegen. Aan het einde, net voordat ik het water uit ga zie ik nog een grote vis van ruim 1 m, maar hij was te snel weg om te zien hoe hij er precies uitzag.

Uitkleden, spullen afgeven en afspoelen en opdrogen in de zon. Ben is er zat van, dat gehang op het platform. Het wordt ook warm. Hij vindt het fijn voor me dat ik heb genoten, ik ben nu eenmaal meer een waterrat.

We gaan weer terug op de grote boot en gaan achter buiten op de boot zitten. Even lekker uitwaaien en alle onderwater indrukken verwerken. Jeh wat weer een geweldige ervaring.

Aan boord kleed ik me om, fijn droge spullen aan. We varen eerst terug naar Green Island, dan door naar Cairns. We pikken omze koffers op die netjes voor ons klaar staan. Auto ophalen, er zit inderdaad geen bon op, net zo fijn en door naar onze slaapplek voor de komende 2 dagen. Nog even wat ontbijtspullen en bier inslaan. Dit is altijd gekoeld, dus vandaar dat we nu pas bier halen. Als ik de koelbox opendoe, ruikt deze opmerkelijk. De boter is vloeibaar en het brood is ook niet meer echt fris. Niet echt verwonderlijk na 3 hele dagen 35 graden ☀️☀️. Dus even nieuwe kopen.

We eten vanvond een x bij de Macca, anders wordt het te laat.

Het is een half uurtje rijden, Kamarunga, net buiten Cairns tegen het regenwoud Barron Gorge National Park aan, klinkt goed toch...

barron-gorge-national-park

BARRON GORGE NATIONAL PARK

Prehistoric and beautiful, Barron Gorge National Park is a stunning slice of scenery. Explore this rugged rainforest landscape via the scenic rail journey and the canopy-skirting heights of a cable car as you wind your way through waterfalls and spectacular views.

For the full rainforest experience, Barron Gorge National Park is best explored by car, allowing you to pick and choose where to stop and for how long. Discover private swimming holes dotted throughout the rainforest while you listen to the thundering presence of the surrounding waterfalls.

We rijden een privé straat in, een luxe straat met grote vrijstaande huizen. Er ligt een houten huis op palen, dit is het.

Waaaah, amazing. Wat een gave plek, echt een tropenhuis op palen, met een giga veranda en overal fans, zelfs buiten. Mooie houten vloeren, geweldig gedecoreerd. De eigenaar is gek van Boedha’s en kikkers, maar niet in het overdrevene.

Vanuit de keuken kun je de ramen openzetten naar de veranda, erg makkelijk.

Eerst even op de bank ploffen, beentjes omhoog, jeh wat relaxt.

De slaapkamer heeft geen gordijnen, daar worden wij morgenvroeg zekers niet blij van. Ik heb dekens en badlakens zien liggen, deze spannen we voor de ramen, gefixt.

We hangen hier heerlijk tot middernacht op de veranda. Ben geniet van zijn koude Heinekens. Op een gegeven moment die ik de maan veranderen. Wij zien hem rood worden, het blijkt een speciale dag.

Op een van de palen zit een enorme wandelende tak. Hij lijkt dood, maar de volgende dag is hij weg.......... Hij is wel 30 cm lang.

1. Frida beumer:
    4 februari 2018
    Zo weer even bij gelezen en gekeken.Mooie verhalen en leuke plaatjes en video's. Geniet er van.
    ben benieuwd naar de foto's en verhalen die nog gaan komen.