Sundy........... Cairns it is

28 januari 2018 - Cairns, Australië

Eerst lekker gezwommen, toen ik net uit het water was., belde Rik. Joepie zijn toets gehaald en dus ook eindelijk zijn P(ropedeuse), let wel met een 5,5 en dat na slechts 4 x proberen. Maar we zijn er blij mee en Rik ook. Party stond al gepland 😍, in het ergste geval was het een "net weer niet gelukt feestje" geworden.....

Mijn voorstel is dat we eerst naar Billabong gaan, een soort kleine dierentuin waar je koala en wombats kunt aaien en dan doorrijden naar Cains en daar een huisarts opzoeken. Ben vindt dit geen goed idee, mijn gezondheid staat voorop en hij wil van geen wijken weten. Dus we gaan eerst naar de dokter.

We rijden rond 9 uur naar de huisartsenpost in een winkelcentrum. We geven het adres ook aan de eigenaresse van de BnB als we afscheid nemen. Zij heeft geen huisarts. Ze vraagt ons of we tevreden waren, nou meer dan, ook vraagt ze zich af of het schoon genoeg was, ze in nl gedeeltelijk blind. Nou, je kon er van de vloer eten.

Bij de huisartsenpost moeten we eerst een formulier invullen en AUD $ 80 betalen. Dan gaan we op onze beurt wachten. Er zijn 2 artsen en 4 patienten voor ons. Na ruim 30 minuten zijn we aan de beurt, we worden geholpen door een jonge Indiase arts. Helemaal prima. Hij test de urine, ja hoor een echt serieuse blaasontsteking. Dus goed dat Ben zo standvastig was en dat we eerst zijn gegaan 😘. Hij zorgt goed voor me. Ik krijg antibiotica voorgeschreven en we lopen naar de apotheek om de hoek. Nog een extra poedertje erbij dat ik kan oplossen in water. Totaal AUD$ 38,-. In totaliteit een stuk goedkoper dan die andere arts.

We besluiten niet meer naar Billabong te gaan. Verstandig besluit, want gaanderweg voel ik me slechter, ik krijg hoofdpijn en moet overgeven. Ik slaap veel onderweg. Een mindere dag voor mij en voor Ben een vervelende en saaie dag. Ik heb dus weinig gezien en opgeschreven.

Na een paar uur stoppen we bij zee. Ik kan hier in de schaduw zitten. Er staan allemaal mobiele eettentjes. Ben besteld een broodje zalm. Mensen komen bij ons zitten. Ik heb een leuk gesprek met een mevrouw. Ik merk dat dit mij goed doet en wederom geldt: even iets anders doen geeft energie.

20 jaar geleden zwommen hier geen krokodillen en zwommen ze hier gewoon in de zee. Nu is dat wel anders, het is er levensgevaarlijk, met krokodillen van wel 4 meter lang. Het zeewater verandert hier erg doordat het water van de  suikerrietvelden met fosfaten in zee loopt.

Als we weer verder rijden zien we veel plantages met bananen. De bananen zijn allemaal ingepakt in plastic. Volgens Ben is dit voor de rijping.
We pakken nog even de weg naar Mission Beach. We komen door een Cossowary park, met allemaal waarschuwingsborden. Het leken ons wel leuke vogels, maar volgend Niels zijn ze niet grappig en gevaarlijk......
Verder bij Mission Beach kwamen we aan het strand. Daar was een stuk afgezet met netten, dat is om mensen tegen kwallen (irukandji) te beschermen, deze zijn namelijk dodelijk. Er was wat ophef, men had een krokodil in het afgezette stuk gespot. De Ranger kwam erbij en constateerde dat er een baby Croc van zo'n meter lengte aan de verkeerde kant was beland. Die gingen ze dus maar even vangen en terugzetten, helaas hadden we geen tijd om daarop te wachten.

Onderweg stoppen we nog even voor een powernap. Het was ff nodig voor Ben.
Eindelijk komen we bij Cairns en doen even eerst boodschappen. Ik ben al aardig opgeknapt. We rijden naar onze slaapplek voor de komende nacht, de BnB. Waar komen we in vredesnaam uit, een buurtje . De eigenaresse is een hyper persoon, joh wat druk, pffff ze laat ons alles zien, tot in detail, ze leidt ons door de tuin, naar een klein stalen huisje, gelukkig is dit niet ons verblijf.

Het is een bijgebouwtje, bestaande uit een grote kamer met keuken en een aparte badkamer, we hebben het zwembad tot onze beschikking en een heerlijke zitplek onder de veranda met een fan. Ze zijn de AIRBNB net gestart. Het is een beetje vol en rommelig. Maar kortom een heerlijke plek. Ze hebben zelf 6j aar in de outback gewoond en gewerkt, deze banen in Australie betalen erg goed en zij hebben hiervan dan ook dit huis bekostigd.

Als ze gingen camperen, zorgden ze ervoor dat ze aan het water stonden, maar zo dat de krokodillen niet hun konden komen. Maar je moest wel oppassen dat je niet door de buffels plat werd gelopen. Ze woonden 800 km (via dirt roads) van de eerst stad af en bij slecht weer konden ze alleen maar ✈️

We hebben hier alle was gedraaid en gelukkig was er ook een droger, dus alles weer schoon in de koffer,

Op hun advies zijn we ongeveer aan het einde van de straat aan de zee gaan eten. Jeh wat een leuke en gezellige tent. Erg goed eten. In de boom zat het vol met vleermuizen, met een spanbreedte van 1 meter die de mango's opeten. Ze waren druk in de weer.

S'avond ben ik op tijd gaan slapen, het was een zware dag. Morgen gaan we naar Green Island, een pareltje op het Great Barrier Reef. Effe rust na die reisdagen.