Op expeditie

24 februari 2017 - Kangaroo Island, Australië

Heerlijk geslapen met de golven op de achtergrond. Rond 8.30u wakker geworden en eerst eens genieten van het uitzicht. Er is niemand beneden op het strand. Iets verder op staat een grote villa, ik kan niks zien, maar ik hoor wel wat gerommel.

IMG_2638 IMG_2642

Ontbijten en even naar het strand. Trappetjes naar beneden, matje mee en heerlijk relaxt.

IMG_2651 IMG_2656 IMG_2666 IMG_2670

We proberen een boottocht te regelen. Maar we hebben geen mobiel bereik en ze reageren niet op onze email. Op het strand komt een jeep met bootje. Ze gaan het water op.

Na de lunch gaan we erop uit. Ben heeft aan de eigenaar gevraagd waar we koala's kunnen zien, iets verder op na plm. 3 km. We gaan even met de auto het strand op, dat is leip. Leggen een briefje onder de ruitenwissers van de jeep, misschien doet hij ook wel dolphins tours ??

We stoppen eerst bij een restaurant, waar je onder de vijgenbomen kunt eten. Hannafords & Sachs. Op tripadvisor staan erge goede recensies en het is om de hoek. We spreken de eigenaresse / kok, Rachel. Ze heeft zaterdag en zondag nog plek. We spreken af dat wij zondag om 14.30 komen lunchen. Bijzondere plek, je eet er onder de vijgebomen. Vriendelijke en behulpzame vrouw. Ze kent het huisje wel waar wij 'wonen', daar woonde vroeger haar moeder.

Ze adviseert ons om bij Marine de dolfijenentoer te boeken en mogen haar telefoonnummer doorgeven.

We rijden eerst terug naar huis, proberen online te boeken, vol . Zowel voor zaterdag als zondag en maandag gaan we terug. Ik probeer nog een x te bellen, ja er wordt (eindelijk) opgenomen. Om 11.30 is nog plek, waarschijnlijk zaterdag, zeker zondag.

Hij belt einde dag terug........

We rijden door tot aan de brug. We stappen uit en speuren de eucalyptus bomen af. Jaaaaa, ik zie een koala, wat schattig.

P2244033

Wikipedia :

Koala's eten bijna uitsluitend bladeren van de eucalyptusboom. De bladeren zijn vezelrijk en bevatten gif dat voor de meeste andere dieren gevaarlijk is. Omdat koala's een langzaam metabolisme hebben, slapen koala's zo'n 20 uur per etmaal, vaak in een boom. Volgens andere bronnen is dit zelfs 22 uur, waarmee de koala de grootste slaper van het dierenrijk is. De rest van hun tijd besteden ze vooral aan eten en het zoeken naar eten en potentiële partners. Ze verplaatsen zich bij voorkeur in de uren na zonsondergang en kunnen ook zwemmen. Koala's zijn solitaire territoriumdieren en "blaffen" weleens agressief naar soortgenoten. Koala's "knuffelen" ook met bomen om hun lichaam koel te houden.

In tegenstelling tot wat wel gedacht wordt, lusten ze niet alle soorten eucalyptus, maar vermoedelijk slechts een paar.  Van de enige honderden soorten zijn de favorieten vermoedelijk In de bladeren zit genoeg vocht, zodat de koala verder niet hoeft te drinken. Om te rusten verkiezen ze vaak andere eucalyptussoorten

We zoeken verder, we gaan over de afrastering, mag niet, maar ja, zoals onze Niels zegt, vaak ben je te bang. We zien er nog 1 zitten. Hij kijkt ons aan. Wat zijn ze schattig en zo lief. Helaas weer zo hoog..

P2244049 P2244039

Wat geweldig om deze beestjes in het wild te zien. We gaan terug. Dan ziet Ben 2 kangeroes. Een blijft er even staan. Wat een geluk hebben we.

We gaan verder, speuren de bomen af, maar zien geen koala meer.

We moeten nodig tanken. We rijden richting Kingscote. Best wel een eind voor benzine, bijna 75 km. Onderweg zien we dat we in Parndana ook kunnen tanken, wat een geluk dat scheelt bijna 80 km heen en terug.

Er staat één pomp voor de winkel, maar daar had iemand een auto met draaiende motor voorgezet en is gaan shoppen. We gaan binnen vragen. Om de hoek staan nog twee pompen. Wel met een slot erop. Er komt iemand om te tanken.

IMG_2686

Wat hier een groot nadeel van Kangeroo Island is dat er langs de wegen hoge struiken staan, daardoor kun je helaas niet ver kijken. We rijden grotendeels met ons Suzuki-tje off road, op dirtroads. We willen koffie drinken bij een cafe. Dit is een op een grote boerderij, waar ze ook een wijnproeverij hebben, helaas zijn ze al gesloten.

Terwijl we nog op het terrein de route staan te bekijken, komt er een auto naast ons staan. Ze vraagt vriendelijk of we willen vertrekken. Ze wil afsluiten, het klinkt een beetje rauw, maar zo klinkt het nu eenmaal hier.

We gaan naar cafe Seal Bay. Dit ligt landinwaarts richting de zuidelijke kust. Hier kun je zeeleeuwen spotten, maar echter alleen onder begeleiding, omdat in het verleden de toeristen stenen naar ze gooiden om hun aandacht te krijgen. Te belachelijk voor woorden.

We drinken koffie bij het cafe. Ze hebben 8 cottages. Normaal wonen er op Kangaroo Island 4.000 mensen. In het hoogseizoen tijdens de kerstperiode 21.000. Momenteel is de ergste piek voorbij. Wij zien geen toerist de hele dag, dus waar die mensen van de boot zijn gebleven, geen idee....

P2244053

We gaan richting huis, het laatste stuk weer off road.

We stoppen nog even bij "onze" koala's, ze zitten nog steeds in dezelfde boom op dezelfde tak. Hoezo lui, we zijn inmiddels 3 uur verder.

P2244070

Ik spot er nog een, die we nog niet eerder hadden gezien, joepie.....

We rijden verder en zien 3 kangeroes lopen. Ook dat nog, ons geluk kan niet op.

P2244084 P2244102

We nemen natuurlijk foto's en video's (zie video sectie). We rijden verder en zien overal kangeroes, in totalitiet wel 30. We zien ook een moeder met kleintje huppelen. Eén staat plm 10 m. van de weg. Ik klim over de afrastering en neem om de m. een foto en ik kan tot 5 m. afstand komen, dan huppelt hij weg.

Wat een wild life, geweldig. Hier worden wij blij van.

We gaan naar huis, grillen wat vlees, aardappeltjes, sla en heerlijk met uitzicht gegeten.

Nog even achter de dolphins tour aanbellen, hij probeert ons ook te bellen, valt hier niet mee telefonisch contact. Met de huistelefoon kunnen we hem bereiken.

Helaas..... Onvoldoende aanmeldingen voor de tour .
Ben vraagt hem wat als we dan alleen gaan op een private tour . Ben onderhandlt nog over de prijs, deal done.

Yeh, zaterdag om 12.45 vertrekken we van Emu Bay ( North Coast), dit is plm. 1 1/2 uur rijden voor ons. Of via off road of verharde weg.

We gaan dus morgen in de vrije natuur tussen dolfijne zwemmen, hoe gaaf is dit......