Fraser met een nieuwe auto

25 januari 2018 - Fraser Island, Australië

‘S ochtends horen we 2 ✈️✈️ overkomen, deze landen op het strand. Vandaag gaan we vanaf Eurong naar de Northern Scenic Route.

Rond 09.00 worden we wakker, ontbijten in de grote keuken en rijden rond 10.30 weg. Eerst over de Beach, even stoppen. Niemand op de beach en even de voetjes in zee, heerlijk. Onze nieuwe Rover is een stuk luxer en schakelt een stuk gemakkelijker. Onderweg op het strand is politie contole, Ben moet blazen. Natuurlijk ok. Maar blijkbaar niet vanzelfsprekend. Nice job on the beach 😜

We stoppen bij Eli Creek, dit is een stroompje dat vanuit landinwaarts naar het strand stroomt. Heerlijk koud water en de bodem is stralend wit. Waaah wat is dit gaaf. Ik loop zowel stroomopwaarts, als afwaarts. We zijn hier rond 11.45, we moeten voor 12 uur van het strand zijn ivm de vloed.

We nemen bij afslag Wallah Road de Northern Scenic Route en gaan richting Lake Allom. We komen bijna vast te zitten en moeten 3x terug en opnieuw snelheid maken. YES 💪 het lukt ons. We stoppen bij de Knifeblade Sandblow, het is een hoge sahara zand berg midden in het landschap tussen de struiken. Hectares groot. We rijden door Transition (=overgangs) rainforest, dus weer een hele andere begroeiing. Op het hele eiland worden bij bijzondere bomen de namen vermeld. Het spreekt Ben niet echt aan, want plantkunde had destijds niet zijn voorkeur 😜 We komen aan bij Allom lake. Er is een soort steiger die het water inloopt. Als we daar gaan zitten, komen de turtles aanzwemmen, tientallen. Ongeveer 20 cm groot. Ze steken hun kopjes boven het water, zo denken dat ze voer krijgen. Maar wij gaan dat niet doen en worst ook afgeraden. Ook zien we een soort hagedis op de oever lopen, hij heeft 4 poten en zwart glad, ongeveer 20cm lang . Er vliegen grote libellen.

De weg is een eind verderop afgesloten, we gaan ons plan dan maar aanpassen. We kunnen niet terug naar het Oosten vanwege de vloed. We besluiten richting Moon Point te gaan, aan de westkust. Gelukkig hebben we zelf wat eten bij ons, altijd verstandig. De paden hier zijn erg smal, we klappen de spiegels in. Het lijkt alsof we met onze auto kilometers lang de heg knippen 😜. We passeren een moeras met een soort rood sedum, waah. Even een foto. We rijden via het pad door een grote vlakke vlakte, er is of een harde storm geweest of achterstallig onderhoud. Er liggen veel grote takken op het pad. We slaan links af een nog kleiner pad in richting Moon Creek. Na een kwartier besluiten we terug te gaan, niet verstandig en teveel takken ed op het pad. We gaan terug en slaan links af richting Moon Point. Dit ligt aan de west kust, je kunt er alleen maar vanuit het binnenland komen, want op het strand van de westkust mag je niet rijden. Er ligt een dikke boom over de weg, gelukkig is deze aan stukken gezaagd en kunnen we er net tussen door. Daarna ligt er een dennenboom over de weg, we trekken hem samen van de weg en kunnen onze weg vervolgen. Er hangt een ketting over de weg, och nee.....toch niet weer de weg afgesloten. Maar nee, we gaan er omheen en zijn er ‘op Moon Beach’, Moon Point is al 5 jaar niet bereikbaar horen we later. Ik ga met mijn voeten in de zee, niet verder, want hier zitten dodelijke kwallen (lezen we op internet). Deze maand is er nog een 10 jarig meisje met een heli afgevoerd, nadat ze door deze kwallen gebeten was. We lunchen in de schaduw van de auto, youghurt, toastje met boter en wat fruit. Wat een ruimte, helemaal niemand...... als we vertrekken komt er nog 1 auto.

We rijden terug, nu richting central station, midden op Fraser. Helaas komen we verkeerd uit, afslag gemist “Lost in Paradise”, we overwegen wat we nu doen, zonder risico te lopen ver om te moeten rijden. We rijden naar Happy Valley. We hopen dat dit goed gaat. Yep we komen uit bij Happy Valley, dezelfde plek als dinsdag.

Het nadeel is dat we nu opnieuw het eiland moeten oversteken, want we slapen vanavond weer bij Kingfisher Bay. Met een heerlijke douche en airco, klinkt als verwend 🙃

Ben pakt een andere weg terug over het eiland, we komen weer niemand tegen.

Fraser Island Live experience, een ervaring die we nooit zullen vergeten, 4x4 over het strand, waar ✈️ landen, door het mulle zand en door de duinen. Met ‘onze’ geweldige Landrovers die overal doorheen gingen. Lunchen op de beach, relaxen in Champagne Pools en een verfrissing in Eli Creek. Echt FANTASTISCH 😇 Niels nog even gebeld, via zijn kaart, kunnen we gratis bellen. Even onze ervaringen vertellen, sharing is half of the fun 😘 Hij gaat morgen met collega”s off road naar the Hills, ze hebben een lang weekend. Hij heeft er zin in, leuk 🚙

We eten lekker in het hotel en ik ga vroeg onder de wol, ben moe, morgen weer op tijd eruit, verstandiger. We hebben om 7.50 de veerboot, einde Fraser Island en een lange rit naar Mackay voor de boeg.