Naar Flinders Ranges National Park

4 februari 2018 - Flinders Ranges, Australië

We worden s’ochtends wakker van de kakketoes die af en aan vliegen. Niels zet met zijn pruttelkan heerlijke koffie en we nemen een brekkie (Australisch voor ontbijt), daarna alles in de auto, de lades die Niels in de auto heeft gebouwd zijn wel erg handig. We kijken uit op Mount Remarkable, vandaag rijden we naar Flinders National Park. Daar is Niels ook nog niet geweest. Niels maakt achterin voor mij een extra oplaadpunt voor mijn mobiel.

We zijn nu in South Australia, en moeten richting Wilpena Pound. Dit is een rond plateau omgeven door bergen. Maar eerst gaan we even op Mount Remarkable kijken en een paar kleine tracks doen.

Overal vangen ze het regenwater op in bassins rondom het huis. Als dit water nl op is moet je een vrachtwagen laten komen, want een waterleiding ligt er niet. Aan het begin van het Mount Remarkable National Park (onderdeel van Flinders), komen we Belgen tegen. Er moet nl een fee betaald worden (online), als toegang tot het park. Wij hebben dit al geregeld met het hotel in Wilpena. We adviseren ze gewoon door te rijden en als ze een ranger tegenkomen, uit te leggen dat ze geen bereik hadden. Ze kijken wat moeilijk bij dit idee. Het is off season...... Een hele tijd later komen we ze weer opnieuw tegen op de parkeerplaats. Ze zijn terug gereden naar het dorp en hebben alsnog betaald. Zoals Niets zegt: "vaak ben je te bang".

In de weg zitten greppels, voor de afvoer van het water (flooding). Het is nu droog, maar in de winter is het een heel ander verhaal, dan kun je verrast worden door het water dat overal vanaf dendert.

Wr gaan een track lopen, naar de Ali Gorge, we zakken hier via traptredes 200 m naar beneden. Best een eind en we moeten ook nog terug......

We komen in de Ali Gorge, een kloof. Hier staan Sugar gums : een van de weinige plekken in Australië. Wat een uitzicht, grote rotspartijen, vooral rode stenen. Het is een hele diepe rivier kloof. Nu is er geen water, maar het kost weinig moeite om voor te stellen hoe het is als er water doorheen komt.

We klimmen de treden op naar boven, best wel warm. Als we boven zijn ga ik even naar het toilet. In ieder park staan toiletgebouwen. Daarna lopen we nog naar een ander punt, de Ali Lookout, spectaculair uitzicht.

We stoppem in Wilmington en drinken daar koffie met cake bij Black Sheep, Echt al een outback dorp. Op zondag komen allerlei mensen uit de omgeving hier wat drinken en eten. Niels gaat binnen zitten, echt al een Aussie. Lekkere cake btw

Verrassend hoeveel leuke koffie tentjes hier toch nog in de outback zijn, er is niet veel, maar men maakt er wel wat van.

Toiletten hebben ze hier niet bij horeca gelegenheden, elk dorp zijn schone openbare toiletten, wel zo efficiënt.

We zien onze eerste emus, het zijn kleiner struisvogels.

Dit gebied is in de ijstijd vlakgedrukt door ijskosten, vandaar liggen ern aan beide zijde.  Handig onze lokale gids, Niels. We zien her en der windhozen, heel apart om te zien. Ze ontstaan door opwarmende lucht en je ziet dan slurven lucht met zand erin, we passeren bijna door een windhoosje.

Vroeger werden in deze omgeving nucleaire proeven gedaan door de Amerikanen. Het is hier wel echt outback, weinig dorpjes en mensen, vlakke verre vlaktes, rode grond en weinig en schrale begroeiing,

We slaan een kleine weg in, Niels is het asfalt wel zat, hij wil een track (offroad) op. Helaas is deze doodlopend. Weer terug, maar het was wel zeer de moeite waard. Op deze weg zagen we ongelofelijk veel emus en kangeroes, echt heel bijzonder. De kangaroes lagen gewoon vlak bij de weg in de schaduw. Normaal zie je ze overdag bijna nooit, maar hier dus wel vanwege de vele plekken waar schaduw is.

We lunchen midden in de outback langs de weg, we gaan de weg af en gaan bij de rivierbedding staan. Er staat hier een grote boom, schaduw, hoe fijn. Hier is het in de schaduw gewoon prima uit te houden, het is droge hitte. Niels zet zijn auto hier neer en trekt de klep open en we halen alle spullen voor de lunch voor de dag. In het tosti ijzer bakt een aantal tosties. We ruimen alles op en nemen natuurlijk ons eigen afval mee,. Onder de brug liggen veel roo keutels.

Niels rijdt door de rivierbedding naar de andere kant, waarom zou je omrijden?

We zien nog een grote roofvogel vliegen, een arend.

Rond 17.00 komen we bij ons slaapplek voor de komende 2 nachten, eem soort CenterParcs 😔, maar ja veel anders was er niet en willen graag midden in Flinders logeren.

Het is een kamer met een keukenblok, 2 persoonsbed en 2 stapelbedden. De douche is super en we kunnen fijn buiten zitten. De rest is nix en onderkomen. We gaan eerst naar happy hour, want de mannen hebben ongelooflijk veel zin in bier. Het is dorstig weer in South Australia (net als in de rest van het land.....). Niet dat het gratis is, maar wel met korting. Er is een zwembad bij, brrrrr wat koud. Aan het zwembad zit een roo, goh wat leuk. In de bomen boven het zwembad zit een zwerm kakatoes.

Na het zwemmen douchen we en we eten buiten bij het zwembad.  Het eten is verrassend goed, ook niet goedkoop overigens. We speken bij het zwembad 2 Amerikanen, afkomstig uit Australie, ze vertellen dat ze vandaag met een gids een mooie route hebben gereden, een beetje dezelfde route die wij in gedachten hadden. Niels vraagt de details, plan voor morgen is dus nu klaar.

Bij ons huisje zet Niels nog een lekkere grote kan koffie, in het restaurant hadden ze de machine namelijk al gereinigd....... lekker klantvriendelijk dus.

‘S avonds dobbelen we bij de lamp van Niels, erg handig en gezellig.

1. Hetty:
    8 februari 2018
    Wat een prachtig verslag en foto's
    Nog even genieten samen