Fraser Island, a dive in the sand

22 januari 2018 - Fraser Island, Australië

Als we ‘s ochtends wakker worden, is het heerlijk stil. We zitten in een soort woonwijk. De veranda is echt geweldig, daarom hebben we ook dit huis gekozen. Btw de airco was heerlijk vannacht.

Er komen grote zwarte vogels op de veranda (soort kraaien), ook vliegen er groen gele vogels heen en weer. De tuin heeft mooie bloemen. Er hangen in de struik met de grote roze bloemen, grote zaadlijsten.

Iets verderop onder de struik zie ik een soort hagedis van ruim 30cm lang, hij is wel heel lelijk.

We hoeven pas om 12.00 het huis te verlaten, dit komt goed uit, want om 13.00 moeten we ons melden bij de verhuur van de 4x4 we mogen namelijk niet van onze verhuur met onze auto op Fraser Island.

We rijden eerst naar de ferry, deze vertrekt van River Heads, wij dachten vanaf Hervey Bay. Het is vlakbij ons huis. Nu weten we tenminste waar we naar toe moeten.

We krijgen een instructie filmpje. Hoe je moet rijden, wat de gevaren zijn op het strand.  Want zonder gevaren is het zeker niet. Zie maar eens op You Tube. Ook dien je rekening te houden met eb en vloed, immers met vloed kun je niet op de Beach rijden...... Als wij Fraser opgaan, is het om 12.00 uur vloed. 2 uur voor die tijd en na die tijd adviseren ze niet op het strand te rijden,

Vloed verschuift elke dag 1 uur later.

Op Fraser heb je geen verharde wegen. Alle paden zijn met wit zand. Aan de Oostzijde mag je bijna overal op het strand rijden, aan de Westzijde mag je bijna nergens op het strand rijden. Te gevaarlijk.

Ook wordt duidelijk aangegeven wat je moet doen als je vast komt te zitten. De auto is voorzien van een schep en tracks (kleine plastic rijplaten). Verder is het een kwestie van rijden met beleid.....

We krijgen een Landrover Discovery, een oud beestje, een echte trekker. Het is een Zwitser, waarvan wij huren. Hij zit niet om een praatje verlegen, bergvolk 😜.

We pakken onze spullen over en gaan eerst lunchen aan de Esplanade aan Shelley Beach.. Leuk tentje met uitzicht op zee.

Om 15.30 hebben we de veerboot. We melden ons bij de kiosk, een vriendelijke dame helpt ons. Ze geeft aan dat we geluk hebben, want het is rustig op Fraser. Lucky !

We parkeren onze Rover in het juiste vak bij de ferry en wachten totdat we erop mogen. In totaliteit 5 auto’s en een klein busje.

Terwijl we staan te wachten praten we met een Ranger van Fraser. Hij beheert samen met 3 anderen de dingo’s op Fraser. Er leven er in totaliteit 200. Hun ras is vrij zuiver, omdat er geen honden op Fraser zijn. Elke roedel heeft zijn eigen territorium. Ze kunnen gevaarlijk zijn, maar met name omdat mensen ze voeren. Alle plekken zijn voorzien van omheiningen om de dingo's buiten te houden. Waar de auto's naar binnen gaan liggen roosters met stroomdraden.

We mogen de ferry op, achterwaarts.

Tijdens de overtocht moeten we op het dek, de overtocht duurt plm. 45 minuten.

Aan de overkant rijden we direct naar onze verblijfplaats Kingfisher Bay Resort 🏝. We parkeren onze auto en checken in.  We vragen de receptioniste welke track we vanmiddag nog kunnen maken, voordat het donker wordt. Lake McKenzie moet kunnen. We leggen onze spullen op de kamer en gaan op weg naar Lake McKenzie.

Waaaah....., wat een gave rit. Door het diepe mulle zand, berg op en af. In de lage gearing. Jeh wat is dit gaaf. Na een klein uur rijden komen we bij Lake McKenzie aan. Een giga meer, met strakend wit zand. Rondom is het meer licht blauw, middenin donker van kleur.

Er is niemand, echt helemaal niemand. Wel heel bijzonder om dit meer voor onszelf te hebben. We jumpen in het water, super.

Heerlijk 👌. Na een tijdje komen er andere mensen. We gaan terug naar de auto en rijden terug.

Wat was dit een mooie rit, echt heel bijzonder en dat we vandaag ook al Lake McKenzie gezien hebben. Rik vond dit het mooiste meer van Fraser., dus vandaar wel een prioriteit.

Het is mooi dat we vandaag al deze rit gemaakt hebben, het lijkt ons niet de gemakkelijkste. Kunnen wennen aan de Land Rover. We vinden het eigenlijk wel een hele prestatie dat we niet vast zijn komen te zitten. Trots op ons zelf,

We merken dat de inhoud van onze koeltas behoorlijk te verduren heeft gehad, er zijn een aantal dingen gesneuveld. We gaan naar de kamer. ‘S avonds eten we in het restaurant, niet echt een topper.

Op de kamer werken we ons verslag bij, eindelijk......

Het uploaden van het verslag en foto’s is leuk om te doen,  maar ook erg afhankelijk van internet snelheid. Deze is op Fraser Island pet, dus maar de 4G internet bundel Niels gebruiken (die we overigens zelf betalen).

S'avonds vlijen we ons neer in ons heerlijke bed in een heerlijke koele kamer. Ben zal nog wel even dromen van zijn eerste Fraser Island 4WD avontuur.

We moeten er vroeg uit, we willen namelijk het eiland oversteken en dan naar Indian Head rijden. Daar moeten we, vanwege de vloed, voor 10-10.30 zijn. En dan moeten we 4 uur wachten voordat je weer veilig over het strand kunt.

1. Hetty:
    25 januari 2018
    Wat geweldig avontuur
    Super
    En weer een heel leuk verslag om te lezen
    Thanks
  2. Judith: