Brisbane naar River Heads

21 januari 2018 - River Heads, Australië

‘S Ochtends hebben we inmiddels een vast ritueel. Ik ga meestal eerder op dan Ben, maak ontbijt & koffie, wassen en daarna de spullen inpakken.

Voordat we vertrekken nemen we nog even afscheid en complimenteren de eigenaresse voor de mooie locatie. Een gezellig klein huisje met alle faciliteiten. En het zwembad was echt geweldig. We vertelde nog dat de achterburen aardig veel lawaai maakten. Ze zegt is heel normaal op vrijdagavond, leuk toch.,

Ok, ligt dus aan ons , we worden oud🤣.

Wat fijn dat de auto in de garage kon staan , lekker koel vertrek.

We rijden eerst de stad uit, pfff wat een druktje. Vandaag komen veel mensen terug van zomervakantie, want maandag beginnen de scholen weer. Komend weekend gaat het weer druk worden, omdat het “Australia 🇦🇺 day is, en veel mensen hier een lang weekend van maken. We rijden dus de goed kant op, Lucky us 😇.

We rjden eerst richting Sunshine Coast, dit ligt ruim 100 km ten noorden van Brisbane. We besluiten door te rijden naar Coolum Beach, een kleine 20 min, verder. Hier heb ik over gelezen, dat het een mooi en vooral rustig strand moet zijn. Nou dat klopt idd. Er zijn mensen, maar daar is het ook mee gezegd, vooral locals zo te zien. We zetten de auto op een public parkeerplaats, mooi gratis. Ik heb een leuk tentje gezien, met uitzicht op zee. We gaan op hoge krukken zitten en daardoor hebben we vrij uitzicht. Het valt op dat de eerste vraag van de bediening vaak is: ”where are you come from, Australia ?”, grappig... .Wat een leuk, trendy tentje. Leuke bediening met mooie blonde meisjes. Niels ze zijn er wel 😘.

We eten een heerlijke Lamb burger.

We lopen via een houten wandelpad langs de zee, wat een geweldig uitzicht. Terug met de voetjes door de zee over het strand, heeerlijk.....

Ja, ik moet altijd even de zee “voelen”.

We vervolgen onze we weg via  Mary Valley drive 42, een mooie binnendoor weg. Er lopen hier tropische koeien. Veel boerderijen hebben een water basin bij het huis, een soort poel

We zien veel tropische koeien, Bos indicus volgens Ben. Regelmatig wordt er gewaarschuwd voor hoog water en we passeren dan ook regelmatig een brug over een creek. Hoog water is nu niet aan de orde. Het landschap is heuvelachtig en er loopt veel cattle, met veel graslanden. Het gras is wel ruw en behoorlijk dor. Ze zullen niet veel melk geven.....

Boven Gympy slaan we een kleinere weg in, de grond is hier roodachtig, langs de weg staan palmbomen. Bijzonder is het dat de landerijen her en der drassig tot moerassig zijn. We rijden door Dawn. We zouden hier eerst logeren, maar dit hebben we gecancelled want we hebben besloten door te rijden door naar River Heads. In eerste instantie wilden we naar Rainbow Beach rijden, maar na 1 km draaien we om en gaan terug. De rit hier naar toe is bijna 45min. En dan ook nog terug, zijn we zo 2 uur verder. Qua tijd is dit niet verstandig, want om 19.00 is het donker.

De weg is saai geworden, hectares produktie bos. Ook ligt hier een groot militair oefen terrein. We rijden richting Tin Can Bay. We hebben zin in ☕️, in een café hebben ze alleen instant koffie. De barkeeper vraagt: “can I serve you a beer ?”, grapjassen die Aussies.

Wat is dit een uitgestorven gat, we rijden snel verder. Ben rijdt weg en..... oeps, verkeerde kant van de weg . Ja, we rijden hier aan de linker zijde van de weg. Komt weer op tijd goed....

We komen wilde paarden tegen, waarvoor ook borden langs de weg staan. Ben kan flink doorrijden. Politie is hier toch niet, je mag hier max 110 km/uur, Ben rijdt plm 130. 🙃. Na ruim een half uur zien we dat een politie auto een voorganger van de weg haalt, hoezo geluk 😇. We waarschuwen tegenliggers. In dit gebied wordt volop suikerriet gekweekt, ziet eruit als riet. We stoppen in Maryborough bij de Macca’s voor een milkshake. De huizen staan hier grotendeels op palen, kan ik me ook wel voorstellen. Want in O’Reilly hoorden we nogal wat ongedierte onder ons huis.

Paarden zijn hier erg in trek, want iedereen met een beetje grond heeft een paar van die knollen.

Rond 17.00 zijn we bij ons huisje in River Heads. Wel een beetje gedateerd, maar met een geweldige veranda, helemaal prima 👌. We hebben uitzicht op Fraser Island, met daar tussenin Coral See.

Lekker een drankje op onze veranda, het huis staat in een woonwijk. In tegenstelling tot Brisbane is het hier muisstil.

We rijden naar het dorp om iets te eten, eerst nog even bier en wijn halen. Wel vreemd die bottle shops hier. De overheid heeft de drank knetterduur gemaakt om de consumptie te beperken. Maar je hebt wel overal bottle-shops die 7 dagen tot 22 uur open zijn en zelfs een drive-inn hebben. Heel bijzonder beleid.

Het is inmiddels erg donker. We passeren een restaurant ‘Coast’ aan de Esplenada, strak langs het strand.

Wat een geweldige plek met uitmuntend eten. En hier komen we gewoon bij toeval terecht. Vooraf scallops en broodje varkensbuik, om je vingers bij af te likken. Hoofdgerecht was prima. Als na had ik bavaroi met verse aardbeien en geroosterde nootje, echt amazing, zeldzaam lekker 👌

We gaan weer naar huis, zitten op de veranda te filosoferen over ons komende 4WD avontuur op Fraser Island. Benieuwd hoe dat gaat na alle verhalen van Niels en YouTube filmpjes van vastzittende autos....

1. Hetty:
    25 januari 2018