Green Island, parel in het Great Barrier Reef

29 januari 2018 - Green Island, Australië

We slapen een beetje uit, na zoveel dagen rijden. Ik pak de dingen die we nodig hebben voor Green Island in 1 koffer, de rest kunnen we in de auto laten liggen. Na een goede nachtrust en antibiotica voel ik me weer redelijk goed. We rijden naar de ferry. Het is hier een stuk drukker dan bij de ferry naar Fraser. Ben zet mij met de bagage af bij de terminal. Hij parkeert de auto. Dit is nog niet zo simpel als we dachten. De parkeerplaats is slechts maximaal voor 10 uur en niet voor 3 dagen. Wat nu ???

Ben ziet de parkeerwachter, hij overlegt en mag de auto laten staan voor de komende 3 dagen, geen probleem. Hij zorgt dat we geen boete krijgen. Topper. We checken in en geven onze koffer af, 23,2 kg. 23 kg was toegestaan.

We hebben getwijfeld of we wel naar Green Island zouden gaan, omdat erop Tripadvisor, die we regelmatig checken voor eettentjes en koffie tentjes, werd aangegeven dat het overdag vol is met Chinese en Japanse toeristen. Aangezien het resort de enige plek is waar je kunt eten en drinken, hadden we onze twijfels. We hebben gebeld met het resort en ze vertelde ons dat het deze dagen beslist niet druk zou worden. Op goed geluk dan maar....

In totaliteit zitten er 50 passagiers op de ferry, waarvan 10 resort gasten. De overtocht duurt 45 minuten en alle boten zijn catamarans, we denken dat dit te maken heeft met de vaardiepte. De boot deinst behoorlijk. We gaan fijn buiten zitten, heerlijk briesje. De rest gaat uiterlijk met de ferry van 16.30 terug.

We ontmoeten een Vietnamees stel, erg aardig. Ook is er een Japans gezin, waarvan de vader een Aussie is. De Japanse opa en oma zijn er ook bij, geweldig. Hij ging altijd naar Fraser met zijn gezin, maar zijn vrouw wilde nu een x wat anders. Hij heeft stoere Aussie verhalen. Hij bouwt decors voor de filmwereld.

Op de één of andere manier heb je een klik met een paar mensen, hij en de Vietnamezen zijn zulke mensen.

Waah wat een uitzicht als je aankomt varen en kraakhelder blauw water.

Dit had ik thuis al als voorwerk gevonden:

green-island-national-park

GREEN ISLAND NATIONAL PARK

Green Island is a small tropical oasis covered in rainforest and surrounded by coral reefs. If it sounds perfect then that’s because it is – this little piece of paradise makes for a great day trip discovering marine life, relaxing on white sandy beaches or choosing a shady spot for lunch.

Jump into an underwater world and explore Green Islands with your pick of snorkelling, scuba diving and helmet diving. If you’re looking to stay dry, explore the reef via the glass bottom boat and semi-submarine instead.

We worden opgewacht door de vriendelijkste receptioniste van het hotel. Bagage is al op de kamer. Even wat formaliteiten en wij kunnen naar onze kamer. Reef view, dit is slechts beperkt, omdat we op een National Parc zitten mag het hotel niet vanaf zee te zien zijn, dus vandaar dat we slechts door de struiken de zee kunnen zien. Wel horen we hem goed. Prima kamer.

We gaan even lunchen, we zien idd dat het redelijk vol is met toeristen. We halen onze snorkelspullen; snorkels, flippers, lycra pak tegen de kwallen en een zwemvest.

Wel een gedoe hoor zo’n pak aan, maar als je gebeten wordt door zo’n giftige irukandji stingers (kwallen) kan het binnen 3 minuten met je gedaan zijn. Ze zijn maar 1cm groot, dus zien kun je ze eigenlijk niet. Zowel hun lijf als tentakels zijn giftig. Ze veroorzaken een acute hersenbloeding. Landelijk zijn ze verantwoordelijk voor 150 ziekenopnames / jaar. Ze zijn 100x giftiger als een cobra.

Best een gevaarlijk land eigenlijk Australië 🤣

Prima geregeld dus 👌.Even een dutje en dan als de laatste boot weg is keert de rust terug op het eiland en gaan we eerst kijken bij het voeren van de vissen op de jetty. De gids vertelt veel. We zien grote vissen en ook haaien van plm 1meter. Deze kunnen 2 m lang worden, maar zien mensen niet als prooi, dus komt goed. Ook zagen we een paar pijlstaartriggen, plm 30 cm doorsnede. Verschillende schidpadden zwommen voorbij.

We drinken wat voor bij de jetty, Free B (gratis bier) en kletsen met onze ‘vrienden’, gezellig. Het is overigens geen echt bier, maar halfvolbier 😜. Een Australische uitvinding om de prijs wat laag te houden. Ben vindt het niet te drinken. We gaan snorkelen op het strand, lopen vanaf onze kamer binnendoor naar het strand.

Even weer de handigheid te pakken krijgen. Ik duik niet onder water, ik heb nl geen idee hoe ik dat water uit die buis krijg, misschien toch een x oefenen in een zwembad oid. Ben lukt het niet echt het snorkelen, morgen opnieuw.

Ik zie een hele grote school ieniemiene kleine fel blauw visjes, ook grotere vissen tot ongeveer 30 cm lang, in allerlei kleuren en maten.

Er passeert mij een schildpad van 60cm doorsnede, waaaaah. Wat zien die er gaaf uit en zo relax....... , wat een ervaring.

Ik ga nog niet te ver, even vertrouwd raken.

Het valt ons op dat de mensen die hier werken alles doen, de receptioniste helpt ook met het aanmeren van de ferry. De gids, brengt de koffers naar de kamer, maar doet ook ontvangst bij de ferry. Mooi om te zien.

S Avonds eten we in het restaurant. Ben wil graag de visschotel, maar helaas weer voor 2 personen. Ik vraag of het voor 1persoon kan. De serveerster gaat overleggen met de chef, geen probleem. Dat wordt genieten voor Ben.

We gaan mee met de nachtwandeling van 21.00 uur, grote zaklamp mee van de kamers. Hij verteld  over allerlei vogels en planten  die op het eiland leven, zoogdieren wonen er niet op Green Island. Ook heeft het eiland een belangrijke betekenis voor de Aborginals. Op het strand lopen Ghost crabs, kleine doorzichtige krabbetjes die s avonds uit hun holletje op het strand komen. We zien een schildpad zwemmen en hebben deze gefilmd, Als we teruglopen zien we heel veel grote slakken op het pad.

Mooie en interessante tour.

Op onze kamer schrijven we nog wat en posten het eea om niet teveel achter te raken. We hebben internet, dus dat is fijn. Het is heerlijk zitten op onze veranda, luisterend naar de zee en de dieren. De bedden zien er comfortabel uit, dus dat lijkt goed te komen.........

1. Hetty:
    1 februari 2018
    Wat was het weer genieten dit verslag te lezen
    En wat een geweldige reis