Relaxen op Green Island

30 januari 2018 - Green Island, Australië

Ik ben op tijd wakker en ga even zwemmen in het zwembad, voordat alle toeristen weer aankomen. Even een paar baantjes trekken. Op de rand zitten de vogeltjes (soort kwartels) zich te wassen, grappig. Ik ga terug naar de kamer en maak Ben wakker. Heerlijk samen ontbijten. Het eten is erg vers en een grote keuze. Lekker veel divers fruit. Vriendelijke bediening.

We gaan bij de receptie even een aantal dingen regelen; toer met glassboat & uitstapje naar het Outer Reef van de Great Barrier Reef. Deze dame is een stuk minder vriendelijk.

We wandelen rondom het eiland, langs het strand. Mooi vergezichten en stranden. We leggen met gebarentaal de Chinezen (die ondertussen weer massaal aangekomen zijn voor een dagje Green Island) uit dat het niet de bedoeling is een conversatie te houden met iemand op 50 m afstand, erg irritant. Ze lijken geschokt te zijn en zich van geen kwaad bewust te zijn. Opvoeden is nog wel een ding in dat land 😂. We komen een Ranger tegen, hij is verantwoordelijk voor de fauna op het eiland, net als in het water. De balans tussen toerisme en fauna is lastig, het aantal bezoekers aan Green Island Is inmiddels wel gelimiteerd, maar toch. Er komen maximaal 1000 mensen per dag op dit kleine eiland. Het is een lastige balans tussen inkomsten en natuur.
Als we terugkomen gaan we zwemmen in het kleine zwembad in het resort, daar komen alleen maar gasten, en drinken een ice-coffee en lemonlimebitter, even afkoelen, heerlijk. We hebben het bad voor ons alleen.

Warm is het wel + 30 graden, en het is vochtig, maar gelukkig staat er een heerlijk briesje. Niet dat we klagen hoor, begrijp me goed 😘

Rond 1400 gaan we met de glass-boat, dit duurt plm 30 min. Dit is een boot met aan 2 kanten in de lengte banken en middenin kun je via glas in de zee kijken. We zien een grote schildpad op de bodem, een veel batfish, makreel en veel andere kleurrijke vissen. Erg leuk om te doen en een goede gids. Voor ons was het inbegrepen in het verblijf.

Aan het einde van de middag gaan we snorkelen. De zee is iets wilder. Ik vraag een dame die net het water uitkomt, waar ze je meeste vissen zag. Naar die plek zwem ik.
Ben probeert ook te snorkelen, maar hij vind het lastig en houdt het voor gezien. Gewoon lekker in het water is ook fijn.

Waah, ik kom een grote turtle tegen, van wel 75 cm doorsnede, plm 40 jaar oud, ik volg hem terwijl hij/zij an het grazen is op de bodem en zeegras aan het eten is. Zo kalm, zo relaxed. Om de paar minuten gaat hij naar boven, steekt zijn koppie boven het water en neemt een hap lucht. Gaat dan weer verder met grazen. Ik volg hem wel 15 min, maar stoor hem niet. Als hij sneller gaat, versnel ik, als hij langzamer gaat, neem ik afstand. Ik heb in deze totaal andere wereld geen enkele behoefte iets aan te raken, ik ben te gast. Op een gegeven moment zwemt hij verder richting open zee en ga ik terug naar Ben.

Ik kom nog veel diverse soorten kleurrijke vissen tegen, ook nog een rog van 20 cm.

Op het strand ligt allemaal puimsteen, dat spoelt aan. Bijzonder.

Vanavond eten we wat eerder, omdat we met de gids om 20.00 mee willen en voor die tijd nog even naar het strand lopen om turtles te kijken. Ben is sceptisch over wat we zullen gaan zien. Volgens hem kunnen turtles geen klok kijken.... We wel 10 grote turtles die langs komen. Met onze grote zaklamp sporen we ze op. Echt bijzonder.

Met deze gids gaan we alleen vissen kijken, hij verteld een stuk minder, jammer. Wel zien we een inktvis die inkt van zich afspuit en met een grote sprong boven water zich ergens voor uit de voeten maakt, blijkbaar bijzonder want dat had hij nog nooit gezien. Op de terugweg gaan we nog en ijsje eten. Later op de avond gaan we nog even naar het strand, genieten van de view.

Onderweg goed uitkijken, het pas is namelijk vol met slakken die aan de wandel zijn. Ze kraken zo onder je schoenen.

Morgen vertrekken we namelijk weer en gaan we de hele dag naar het Outer Reef. Vanuit daar gaan we rechtstreeks naar Cairns terug.

Ben regelt nog even dat we totdat we morgen weggaan de kamer tot onze beschikking houden. Ze kijken een beetje moeilijk, maar het is ok. Mooi !