Boomer Bay en Port Arthur

13 februari 2017 - Port Arthur, Tasmanië, Australië

Gisterenavond had Niels zijn go pro camera geinstalleerd op het balkon, om de zonsopgang te filmen. Toen ik rond 6 uur wakker werd lag deze helaas plat. Het woei namelijk behoorlijk hard deze nacht.

Omdat de kamers geen gordijnen hebben ben je behoorlijk vroeg wakker, maar we draaien ons nog gewoon een x om.

Rond 9.15 gaan we naar beneden. Het ontbijt krijgen we in de keuken, waah dat ziet er goed uit.

IMG_1950

Jam, zelf gebakken wit brood, quiche en brioche, allemaal vanochtend zelf gemaakt, dit is echt smullen. Mike geniet ervan dat we dit zo waarderen. Zijn vriend komt vanuit de tuin ook binnen. Stelt zich voor en gaat verder. Is minder sociaal dan Mike.

Mike is erg zenuwachtig om het goed te doen, wel een beetje vermoeiend, maar erg goed bedoeld.na een goeie kop koffie pakken we onze spullen en gaan erop uit, richting Port Arthur.

Onderweg stoppen we bij een baai, waar het uitzicht indrukwekkend is.

IMG_1953

We stoppen bij een koffie tentje. Bij de bakery is de koffie het beste, zegt Niels. Gezellig tentje met uitzicht op de Tasmanzee.

IMG_1954

Onderweg komen we "UnZoo" tegen, dit is een conservation park waar de Tasmanian Devils opnieuw zijn uitgezet. Alle Tasmaanse Duivels waren besmet met kanker. Gedurende 2 jaar hebben ze ze in het zuiden allemaal laten uitsterven en hier gezonde vanuit dierentuinen uitgezet. Tussen het zuiden en noorden hebben ze een hek geplaatst, zodat er geen vermenging kwam. Op dit moment blijken er in het Noorden gezonde Devels te lopen die resistent lijken te zijn. Ze zijn weer op de goede weg. Dit project kost behoorlijk wat geld, door de best hoge entreeprijs dragen we een steentje bij.

Een over enthousiaste dame ligt het eea toe. NIels filmt de Devils, op een gegeven moment komt er één op zijn camera af, mooie film shot. Het zijn aaseters en ze kunnen een meter hoog springen.

Ze krijgen vlees met botten, je hoort ze de botten kapot kraken, brrrrr.

Ze hebben de sterkste kaken van alle dieren en kunnen een koeienbot zo verpulveren. Ze ogen best wel lief.

IMG_1955

Ook zien we er kangeroes, voor mij de eerste keer, maar hopelijk niet de laatste. Wat een mooie relaxte beesten. Ja een aantal van jullie zullen we hem al wel zien aankomen, leuk voor thuis......

Ook zien we Green Rosella, een soort grote papegaai, die zaadjes komt eten. Er zitten Quols(ook wel Tasmanian Tiger genoemd). Dit was destijds het vriendje van de bushman. Een klein katachtig carnivoor beestje die ook net zoals de andere 2 alleen op Tasmanie leeft. We lopen richting de baai en zien daar een Wallibi , een kleiner soort Kangeroo, maar veel minder tam. Ook zien we nog 2 rednecks wallibi's, deze zijn donkerder, kleiner en boller.

We rijden verder en kijken waar we kunnen lunchen, eerst stoppen we bij een soort luxe friettent, nee daar hebben we geen zin in. Ik had net iets eerder een Stewart Bay Lodge gezien met restaurant.

Wat een mooie plek, we bestellen. In de tussentijd loop ik naar beneden om van het uitzicht te kunnen zien, waah echt geweldig.

IMG_1988

Daarna gaan we even naar de lokale winkel. De drank is te duur, dus we rijden door.

We komen bij Port Arthur aan. Hier kwamen vroeger de criminelen vanuit Engeland aan. De volwassen mannen en alle vrouwen werden te werk gesteld bij lokale boeren en families. De criminele jongens konden nergens geplaats worden. Die gingen naar Point Puer. Hun werd een vak geleerd. Degene die zich toch nog misdroegen werden alsnog opgesloten in een cel van 1m bij 1,5 m. Als ze hun vak kenden werden ze de rest van de tijd die ze moesten zitten tewerk gesteld om vervolgens vrij man te zijn. Slecht 5% van deze jongen mannen kwam daarna opnieuw in de gevangenis. Een goede strategie dus van de Engelsen. Zou tegenwoordig ook wel een idee zijn......

IMG_2008IMG_3742IMG_6260IMG_6953IMG_7978

Bij de Port had zich een heel dorp gevormd. Helaas staan van vele gebouwen alleen nog maar de buiten muren. Veel is vernietigd in de bushfire in 1897. De gevangenen waren vrij om te gaan vissen, hierdoor liepen ze minder scheurbuik op door het eten van de verse vis.

Ontsnappen had geen zin, want waar moest je naar toe.

We lopen eerst rond en gaan daarna met de boot .

We komen langs het eiland waar de overledenen werden begraven. Als er een opstand dreigde in de gevangenis, werd de leider overgeplaatst naar dit eiland om de doden te begraven. Best wel een goed leven, 1x week kreeg hij proviand aangeleverd en de rest van de week kon hij doen wat hij wilde.

Ook werden er boten gemaakt, maar op gegeven moment moest men hier mee stoppen, omdat ze te goedkoop waren. Concurrentie vervalsing.

Na terugkomst lopen we langs de rest van de restanten en gaan richting Boomer Bay via een dirt road. We rijden door een agrarisch gebied.

Thuis gekomen even een dutje en om 19.30 gaan we aan tafel. We kunnen nl bij de Air BNB eten, lekker praktisch. Normaal moet je daarvoor betalen, maar nu niet. Mike heeft nog meer gasten, leuke mensen.

Hij heeft de tafel chique gedekt in de dining room.hij is een perfecte gastheer. Erg gay, maar zoals onze Rik altijd zegt, een beetje gay is okay.

Het is weer heerlijk, net zoals het onbijt. We hebben uitgebreide gesprekken. Lekker koffie na. Nog even op de kamer en dan naar bed. Morgen op tijd op pad.