K oh ah la's

7 maart 2017 - Philips Island, Australië

Lekker op tijd wakker. Eerst naar het strand. Via een trap naar beneden, er is echt helemaal niemand, "Just me & myself". De zee is hier ruw en staat duidelijk aangeven, als je niet kun surfen, hier niet doen, te gevaarlijk.

IMG_3069

Terug heerlijk op ons terras ontbijten en koffie. Fijne plek om te zitten. Het waait hier wel harder, heb je op een eiland hé, maar het wordt vandaag toch 26 gr., we kunnen de zee horen. Even een wasje draaien. Omdat we gisterenavond geen brood konden vinden bestaat het ontbijt uit yoghurt & fruit & ontbijtkoek.

IMG_3076 IMG_3077 IMG_3078

Rond 11 uur gaan we erop uit. Eerst naar het meest westelijkste punt van Phillip Island, Nobbles. Onderweg komen we langs het bezoekers centrum van de "Penguin Parade". We checken even hoelaat we er vanavond moeten zijn en we veranderen onze toegangskaarten die Ben gisterenavond online geboekt had.

De kust is bij Nobbles erg ruw. We rijden via het gravelpad terug, waar we her en der wilde "varkensganzen" tegen komen. De mannetjes hebben een typische groene neus. Ze zijn niet bang en best wel nieuwsgierig. Ze lopen als koppeltjes.

IMG_3081 IMG_0455 IMG_3082 P3074466

Wat een mooi en ruwe kust, het schuimende water klettert op de rotsen. Het waait behoorlijk, maar de temperatuur is heerlijk.

We rijden door naar Cowes, dit ligt aan de noord kust van het eiland. Een heerlijke verse boterham, smullen met een great view. We gaan eerst boodschappen doen, want onze Niels komt vanavond. Phillip Island is een klein uur van hem vandaan, gezellig.

IMG_3088 IMG_3090

Op advies van Niels gaan we naar het Koala Conservation Park. Erg kleinschalig. Ze leggen uit waar de koala's zitten, omdat ze zo lui zijn en zich nauwelijks verplaatsen, zullen ze er nog wel zitten . Heerlijk lopen, lekker onder de bomen en fijne temp., plm 25 gr. We zien 4 vrouwtjes zitten, helaas allemaal vrij hoog. We denken, als dit het is, dan valt het ons niet mee. Zo hoog hebben we ze in het wild ook gezien.

Op de andere plek hebben we meer geluk. Er zit een mannetje op ooghoogte, plm 3 m. van ons af met de rug naar ons toe. Hij is veel groter dan een vrouwtje. We wachten.........

Ons wachten wordt beloond, hij draait zich om en begint te lopen, we kunnen zijn snoetje zien, wat hebben we een geluk. Ze hebben dunne stammen horizontaal gelegd van boom naar boom. Hij loopt heel relaxed verder, wat is dit gaaf, op nog geen 1m. afstand. Wat een grote klauwen heeft hij met scherpe nagels. Hij gaat naar een vrouwtje verderop. Zij blijft gewoon slapen en is echt niet onder de indruk van hem. 2 koala's in 1 shot !

P3074498

We krijgen niet genoeg van hem, hij maakt geluid en draait zich op de tak, best een onderneming, zonder te vallen. Na een tijdje gaat hij terug naar zijn eigen plek. Daar klimt hij in de boom en gaat onder een ander vrouwtje zitten. Verderop sit nog een koals, maar die beweegt echt helemaal nix. Ook hogerop zit er één, zij beweegt wel en draait zich af en toe om. Wat geweldig deze beestjes, echt op en top genieten, hier worden wij blij van .

P3074547 IMG_3114

We rijden via kleine weggetjes naar Rhyll. Veel huisen zijn hier gedeeltelijk op palen gebouwd, waarschijnlijk een traditie.

NIels belt, hij is onderweg naar ons. Wij hebben inmiddels bijna het hele eiland gezien en besluiten terug te gaan. Thuis even lekker in het zonnetje op ons geweldige terras. Niels is er rond 17.00, hij komt met zijn Big Blue. Trots van oor tot oor. Wat fijn dat hij er is. Even samen naar het strand. We eten samen en kletsen bij, heerlijk.

IMG_3131 IMG_3136 IMG_3134

Op naar de pinquins in Niels zijn Big Blue, rijden in deze auto blijft een beleving. Met zijn 3'en op de voorbank .

IMG_3138

We gaan nu dus weer naar het Westen van het eiland, het lijkt niet echt druk. We halen een kop koffie en gaan naar de plek waar we zullen worden opgewacht. We zijn met zijn 9'en, we krijgen allemaal een verrekijker mee en koptelfoon op.

IMG_3139 IMG_0472 IMG_0473

De Ranger vertelt uitgebreid over de penguins. 'S ochtends rond 5 uur gaan ze het water in om vissen te vangen voor hun jongen. S avonds rond 8 uur komen ze terug aan wal. Voorheen zaten hier 4 kolonies, helaas nu nog maar 1. Aan wal staan allemaal nestkastjes, waar de penguins s'avonds in gaan. Daar zitten ook hun jongen in. Als hun jongen klein zijn, gaan vader en moeder om beurten de zee in om te vissen

We zien de penguins het water uitkomen, eerst een paar. Dan zie ik een hele 'boot' aankomen, wat een geweldog gezicht. Ze zijn plm zo groot als een pak suiker. Wat een gehannes om uit het water te komen. Als ze het niet vertrouwen gaan ze terug. Ze zijn bang voor de vogels, die kunnen ze zo oppakken. Dan moeten ze de stenen opklauteren. Wat een gehannes.

IMG_3149 IMG_0477 IMG_3146 IMG_3145

Het is er koud, het waait hard en de temp is aardig gedaald. Gelukkig zijn we goed voorbereid en hebben we truien, jassen en een fleeche deken mee.

Dit is de reden waarom het nu gereguleerd is.

Er komem er plm 400 aan wal vanavond. Daarna hobbelen ze door naar het 'huisje'

We kunnen ze bijna aaien, zo dichtbij. Ze steken de straat over. De bult op.

We rijden terug, Niels wil graag zijn nieuwe grote licht uitproberen, want dit had hij gisternavond afgemaakt. Dus eerst zorgen dat je voorop rijdt. Wat een bak licht, hij geniet volop .

Thuis lekker wat drinken, lekker warm douchen. Nog gezellig bijkletsen en foto's kijken. Niels vertrekt morgenvroeg om 8.00, hij begint met met werken om 9.00

1. Frida Lugtenberg:
    11 maart 2017
    Wat hebben jullie daar veel beleefd en gedaan en aparte beesten en de zee steeds erbij.Ik heb er steeds meer zin in om naar dat mooie land te gaan.Maar zal het ook fijn vinden om jullie weer te zien,gr.moeders.