Strahan en Gordon River

16 februari 2017 - Strahan, Australië

Vanochtend op tijd op, want we moeten rond 8 uur bij de boot zijn voor de Gordon River Cruise. We ontbijten simpel, een beetje yoghurt en klaar. Alles in de auto en sleutel inleveren.

IMG_2188

Er zitten hier van origine ook Nederlanders, want we zien een auto van Bruyn's Transport rijden, grappig.

We parkeren de auto, maar vragen ons af of we hier wel mogen parkeren. NIels verzet hem toch maar. Hij wil geld wisselen voor een parkeerticket, maar de dame van de koffietent zegt, jammer geld, ik heb hier nog nooit een politie een parkeerbon zien uitschrijven, prima dus.

We gaan op de boot, vanuit Nederland hadden we stoelen aan het raam gereserveerd. Het is een grote boot, maar is niet vol. Het is een catamaran. Wel veel pensionado...

IMG_0294

Bij het uitvaren gaan we voor op het dek, wat een geweldig uitzicht. We varen vanaf Strahan over de baai via een smalle doorgang (Hell's Gate) naar the Southern Ocean. Bij de doorgang staat een kleine witte vuurtoren, mooi foto moment. Er is slechts een kleine doorgang, de rest is maar 1 meter diep.

IMG_0296 IMG_2143

Je voelt het verschil als je op zee komt, de boot begint te deinen, wat een verschil. We draaien op zee en gaan terug de baai op naar de Gordon River. Zie ook de videos ((link bovenaan de pagina).

Dit is een hele brede rivier met aan beide zijden bebossing die toegang biedt tot MacQuarie Harbour Conservation Reserve, het grootste natuurgebied ter wereld. De weerspiegeling op het water is fabuleus, als een spiegel.

Heerlijk voor op het dek, vol in de wind.

IMG_0302

We varen nu in Unesco heritage regenwoud, 1.300.000 ha groot (ipv 600.000 ha), het grootste ter wereld. We leggen aan en lopen een pad af waar allerlei oude bomen en struiken te zien zijn, honderden jaren oud. Ook varens die op sta, staan van enkele honderden jaren oud. Het is een beeetje treintje lopen, maar ja..

IMG_2164 IMG_2166

Terug aan boord krijgen we een lunch.

We varen een stuk verder de rivier over. We gaan bij Sarah's Island van boord. We worden rondgeleid door een enthousiaste dame die door de rederij is ingehuurd om het eea over de historie te vertellen. Ze heeft een theaterachtergrond en betrekt het publiek bij haar verhaal. Niels was een bad guy George Lacey.

IMG_2173 IMG_2182 IMG_2184

Het eiland was berucht onder gevangenen. Het was hier de hel op aarde. Corrupte ambtenaren runden het eiland ten koste van de gevangenen. Nadat de commandant verdronken was, in het zicht van de gevangenen (die hem niet wilden redden) en de rest (dokter) was aangeklaagd, kwam er nieuwe leiding op het eiland. De leiding en de gevangenen sloten een deal, en in ruil voor goede huisvesting, eten en drinken, en geen straffen, werd hier de botenbouw hier groot. Men bouwde iedere 14 dagen een nieuw schip, waarvan de grootste wel 40 meter lang was. Honderden boten werden hier gebouwd, totdat men besloot de boel op te doeken en de gevangenen naar Port Arthur (zie ons eerdere bericht) te verplaatsen. De laatste gevangen zijn met een boot gevlucht naar Chili.......

Terug op de boot, nog een kwartiertje varen. Gelukkig geen bekeuring op de auto.

Nu op naar Heybridge, onze volgende airbnb. Dit ligt aan de noordkust, ruim 200 km rijden. Recht tegenover Korumburra, bijzonder.....

Dit gebied is erg georganiseerd en gestructureerd, het lijkt wel alsof hier Nederlanders / Duitsers wonen. We zien wat Duitse namen. We gaan in Burnie koffie drinken, lekker in het zonnetje. Halen brood bij de lokale bakker en boodschappen.

We rijden langs de kust naar ons huisje, wat een geweldige plek. Een klein gezellig strandhuisje direct aan het strand. Ja lekker met de voetjes in het water. Er staat wel behoorlijk wat wind, maar dat maakt nix uit. Vanuit de woonkamer uitzicht op zee. Echt fantastisch. We genieten samen, Niels op de bank en Ben en ik buiten.

IMG_2205 IMG_2208 IMG_2215

De eigenaresse komt even checken of alles in orde is en brengt browny's, lekker vers...

Ben oefent op zijn eerste selfie...., terwijl ellen in de zon ligt

IMG_2212 IMG_0311

We gaan s avonds eten bij de visboer, de mannen bestellen een visschotel, met daarop allerlei soorten vis, van inktvis tot mosselen, smullen voor de mannen.

IMG_2222

We hoeven morgen pas rond 12 uur uit dit huisje, relax dus