Tussenstop Dubai

11 maart 2017 - Dubai, Verenigde Arabische Emiraten

We zijn om 05.30 uur geland. Nadat we onze bagage weer hebben verzameld, stappen we in een auto van Emirates die ons naar het hotel brengt. Gratis service van Emirates als je business of first vliegt.

IMG_3389

Omdat we zo vroeg aankomen, hebben ze voor ons geregeld dat we een "early check in" hebben en we dus niet hoeven te wachten tot 3 uur in de middag om op de kamer te komen. We hebben een geweldige kamer, een suite.

IMG_3398 IMG_3399 IMG_3397

Ben komt hier vaker en ze herkennen hem.

We zitten in het Sofitel JBR, op de 10e etage, bij het strand Jumeirah en vlakbij de Marina. Mooie plek, op loopafstand van het strand en boulevard. Aan het uitgangsgebied "The Walk". Gelukkig is het zaterdag, want vrijdag is het officieel weekend hier en is het normaal in dit gebied erg druk. Het is hier zien en gezien worden. Dikke auto, chique dames en mensen met heel veel geld te besteden, van over de hele wereld. Russen. Black Africa, Chinezen..... All the world.

We installeren ons op onze kamer en gaan eerst beneden ontbijten. Ivm maandag ( dag van vertrek) hebben we het ontbijt van maandag omgeruild voor vandaag, geen probleem. We kunnen heerlijk buiten ontbijten, er is bijna niemand. Het is plm 25 gr.

IMG_3401

We gaan naar onze kamer, even een dutje. Rond de lunch zien we onze vrienden. Even bijkomen van de vlucht, we hebben koffie op de kamer en een heerlijk balkon en kijken uit over de Perzische Golf.

Het is 2 jaar geleden dat ik hier voor het eerst was en nog steeds wordt er volop gebouwd. Ook helaas voor de kust, weer een kunstmatig schiereiland erbij, gebouwd door de Nederlanders. Hierop komt de Dubai Eye, er wordt een groot reuzenrad op gebouwd, zoals in London, maar vast groter en wederom hotels, blijkbaar zijn deze er nog niet voldoende. Ook landinwaarts in de desert wordt volop gebouwd. Je hebt Dubai Creek, Dubai Hills. Men creeert hier alles ! De bouwsector is 24/7actief, vandaar dat het heel snel gaat, het zijn vooral buitenlanders (pakistanen, indiers) die hierin werken.

Rond 14.00 gaan we lunchen met onze vrienden bij het strand. We komen terecht bij een goede tent, vlakbij ons hotel. We bestellen lokaal eten. Arabisch brood, humus,  kebab, garnalen en tabouleha (fijngehakte peterselie/ uitjes / inhoud tomaat)

Een verse lemonade erbij, smullen. Het eten is hier goed !

Onze vrienden zijn onder de indruk van de versheid van het eten en onthouden de plek.

Mijn vriendin en ik lopen naar de Marine. Ze is een moslima en dus ook gesluierd  met een en draagt een abaya (jurk).

IMG_3407

Ze is heel open, ik kan open met haar over het geloof praten. Als ze thuis is met familie (incl. mannen) is ze niet gesluierd. Onder haar abaya heeft ze gewoon een jeans. In het openbaar wil ze haar, oren en hals bedekt hebben. Ik vraag haar waarom hebben sommige vrouwen hun hele gezicht bedekken met een niqab. Dit is niet volgens de Islam, maar een eigen interpretatie, vooral in Saoudi Arabië. Het is fijn haar te spreken ! We zitten een tijdje op een bankje. We maken een plan wat we gaan doen deze middag. Ik gaaf aan nog nooit in een Moskee te zijn geweest, ok, gaan we organiseren. Ze belt haar zoon, om één van haar abayas met een hijab voor mij naar beneden te brengen, ze wonen dichtbij. Ik kleed me om in een portaal. Het dragen van een abaya is erg warm, maar het voelt ook best vreemd. Je bent in x een ander persoon, je hoort bij hun en niet meer bij ons, dubbel, maar hele bijzondere ervaring. We lopen plm 10 min. voordat we bij de moskee zijn. Het is een nieuwe moskee, zij is hier ook nog nooit geweest. Normaal ga je 5 x per dag voor gebed, maar dit kan ook gewoon thuis. Het is afhankelijk van zonsopgang en -ondergang. Het eerste gebed is s'ochtends rond 05.30. Ze gaat alleen dan bidden als ze niet moe is anders slaat ze deze over en haalt deze later in. Haar man en zonen wel. De gebedsruimtes zijn voor de mannen en vrouwen gescheiden, zo ook de ruimte waar je je tevoren wast  (gezicht, handen en voeten). We trekken onze schoenen uit.

IMG_3416 IMG_3420

De vrouwen gebedsruitme is in de kelder en zeer eenvoudig. Ik ben in dezelfde ruimte. Het moment op de dag en de belangrijkheid van de dag  bepaald hoe vaak je knielt, buigt en bidt, met je gezicht naar Mekka. Ze is teleurgesteld in de ruimte,  het valt haar enorm tegen. Er komt een geheel gesluierde vrouw binnen. In de gebedsruimte neemt ze de bedekking van haar gezicht af, mooie vrouw. Bijzonder dit te kunnen zien. Ik merk dat ik een bepaald vooroordeel heb tov geheel gesluierde vrouwen , ze is vriendelijk en behulpzaam, weg vooroordeel . Later leg ik dit aan mijn vriendin uit.

Ze wil kijken of ze kan regelen dat we de gebedsruimte voor de mannen mogen zien, de gesluierde mevrouw zegt dat we het gewoon kunnen vragen aan iemand die hier werkt. We wachten totdat het gebed ten einde is. De meeste mannen vertrekken, we zien de vrouw, nu weer geheel gesluierd met haar man vertrekken, btw ze heeft niet gebeden.

Ik zie iemand de planten water geen en zeg tegen mijn vriendin, hij werkt hier vast.

Ze loopt heel bescheiden naar hem toe en vraagt of wij de gebedsruimte mogen zien. Geen enkel probleem.

IMG_3425 IMG_3426 IMG_3428

Waah.... De ruimte is erg mooi gedecoreerd met tegeltjes, kroonluchters en glas in lood. We zijn onder de indruk, wat een verschil met de gebedsruimte voor de vrouwen. Deze ruimte is ook giga groot. Her en der liggen kleedjes op de vloer, op het tapijt. Er zijn nog een aantal mannen aan het bidden, de één in een jeans, de ander in traditionele kledij. Een aantal mannen kijken opmerkelijk. We gaan naar buiten, maar de man geeft aan, boven is nog een gebedsruimte, wij naar boven, okk mooi, maar niet zo indrukwekkend als die op de begane grond. We gaan weer naar buiten, hij zegt in de kelder is er nog één, wij naar beneden. Je ziet dat mijn vriendin opgewonden is, omdat ze dit aan mij toch mag laten zien, ondanks dat het alleen terrein voor de mannen is. Nu kan ze er thuis ook over meepraten . We gaan ergens wat drinken met verse watermeloen. Ik trek eerst mijn abaya uit, pffff....... De serveersters kijken mij gek aan, zo van hé, ze was net toch ......

We genieten vanonze vers sap, ik natuurlijk verse lemonade. Elke keer is deze weer anders.

IMG_3434 IMG_3437 IMG_3458 IMG_3452 IMG_3457

We lopen terug naar het complex waar ze wonen. 5 hoge torenflats, minimaal 50 verdiepingen hog is,mijn inschatting, in een grote ronde geplaatst aan zee. Middenin winkels, park, zwembad ed. We gaan naar een salon, waar ik de vorige keer ook een Marocan Bath heb gehad. Daarnaast kun je je haren laten doen, voeten, handen en nagels. De mevrouw is niet vriendelijk en verwondert zich erover dat we spontaan langskomen voor een behandeling nu, hoezo flexibel. Ok, dan niet.....

We nemen de prijslijst mee, want mijn vriendin heeft 2 nichtjes over uit Soedan, want daar komen ze oorspronkelijk vandaan. Soedan is momenteel opgesplitst in Noord en Zuid, vanwege de oorlog. Het is een land, rijk aan grondstoffen, zoals olie en goud. Dit is ook de reden van de oorlog. Zij komen uit het Noorden en hebben dan ook een bijna blanke huidskleur. In het noorden leven, Moslims, Christenen en Katholieken en zijn ze erg open en tolerant naar elkaar toe. In het zuiden hebben ze een donkere huidskleur en zijn het vooral moslims. Ik het Noorden zijn geen problemen in het Zuiden slachten ze elkaar af . Dit is één van de redenen waarom ze niet willen dat hun tweeling later gaan studeren in Soedan. De oudste zoon heeft dit wel gedaan en is afgelopen jaar als arts afgestudeerd. Hij woonde daar bij hun familie, voordat ze naar Dubai gingen hebben ze op een compound in de buurt van Jeddah (Saoedi Arabie) gewoond. De jongens konden zich daar alleen vrij bewegen binnen de compound, hier kunnen zelf overal naar toe. Saoedi Arabië is wel aan het veranderen en wordt meer open door de nieuwe koning.

De oudste zoon is bezig met een examen om aangenomen te worden in een Hospital in Engeland. Als dit gaat lukken gaat de tweeling hier nadat ze hun huidige school hebben afgerond, ook naar toe. We lopen over het strand door het water terug naar het hotel. Even douchen opfrissen.

IMG_3461 IMG_3462 IMG_3464

s'Avonds gaan we samen eten. Heerlijk buiten met uitzicht op de Marina. Het is Aziatisch eten, verrukkelijk.

Later op de avond wordt het wat kouder en wat meer wind en ik krijg een sjaal. Ik merk dat ik erg moe ben, jetlag. Terug naar het hotel, ze zetten ons af en lekker naar bed. We hebben afgesproken voor morgen 10.30. Ben heeft zijn eigen programma.

Het is toch wel heel bijzonder dat ik samen met haar ern deel van Dubai kan zien, morgen gaan we Down Town, naar de oude stad, waar het allemaal begonnen is.

1. Frida Lugtenberg:
    15 maart 2017
    Wat een enig verhaal en zo open ,leuk om zo iemand te kennen daar.
    Dat is in je voordeel Ellen.Je kunt er op rekenen dat ze je helpen in geval van nood,Geweldig.