naar Walhalla

19 februari 2017 - Walhalla, Australië

Waar Niels woont ligt in de staat Victoria en de streek Gippsland, bekent om zijn landbouw. Men zegt dit lijkt het meeste op Tasmanië, want vroeger lag dit aan elkaar.

Niels heeft even gevraagd hoe zijn truck werd genoemd, Big Blue of DigeriBlue.

We hebben vanochtend eerst alle AirBNB geboekt voor komende week, bijzondere lokaties weer. We gaan de Great Ocean Road rijden. We overnachten op een Alpacca farm bij Apollo Bay en op Kangeroo eiland hebben we een huisje op het strand geboekt en daar hebben we (naar zeggen) onze eigen Koala familie.

De was weggewerkt een trui van Niels genaaid en een knoop van Ben zijn shirt aangemaakt.

Niels wil ons graag Walhalla laten zien, dit ligt ruim 1 1/2 uur ten noord-oosten van Korumburra. Hier ligt nog een oorspronkelijk stuk oerbos waar we mooi met DIgeriBlue kunnen raggen. Ook ligt hier een goudmijnersdorp.

We rijden binnendoor richting Walhalla, Niels heeft dit al eens eerder gereden. Wel vreemd dat er nu opeens een kanaal aan het einde van de weg ligt....... No worries, we keren weer om

IMG_2369

Onderweg zien we dromedarissen bij een boerderij lopen en struisvogels, foto momentje.

We stoppen bij Erica's General store, drinken een lekker warme kop koffie, want het weer is bagger.

FullSizeRender

Het is koud en het regent. We stoppen bij het station.

IMG_0332 IMG_0335

Niels heeft al een keer hier het treintje genomen. In Walhallah werd vroeger goud gewonnen, omdat het goud zich hier diagonaal in de grond bevindt is het erg lastig om dit te delven.

IMG_0338 IMG_0337

Vroeger woonde er in dit dorp ruim 3.000 mensen vanuit alle windstreken. Italianen, Chinezen en ook blijkbaar Joden, want er werd niet op zaterdag gewerkt. Het bos rondom dit dorp was helemaal leeg gekapt. Het hout werd gebruikt voor de mijnschachten en om het stoken van de stoommachines voor de mijnapparatuur.

Momenteel wordt het hele dorp gerund door 20 mensen. We lopen omhoog en kunnen het dorpje overzien en proberen een voorstelling te maken hoe het hier vroeger was. Goud trok natuurlijk veel mensen aan. Voordat we vertrekken nog een kop koffie.

IMG_2397 IMG_0340

We zien een hele 'trosje' Rosella's vliegen. Hun buik is felrood.

We gaan terug naar DigeriBlue en rijden het dorp uit en vervolgen Walhallah Road. Het oerbos begint hier en er staan enorme hoge bomen en varens op stam. Met zijn 3'en op de voorbank, zo beleef je het rijden echt, we genieten ! We rijden inmiddels off the road, eerst een gravelweg, dan gravelpad en uiteindelijk een zandpad, smal en langs een diepe afgrond, maar goed dat we geen auto tegen komen.

IMG_2410 IMG_2421

Uitzicht is inmens en we zijn inmiddels hoog geklommen. ben en Niels rijden om de beurt. Wat een mooie natuur. Als we uitstappen om van het uitzicht te genieten, ruik je de eucalyptus, wat heerlijk en best bijzonder.

De favoriete boom van de koala beer. Dit dier noemen ze ook wel Drop Bear, ze hebben de amerikanen wijsgemaakt dat ze zomaar uit de boom vallen en je grijpen.

Helaas zien we er nog geen één .

We komen uit bij de rivier, dit is een geweldige campground.

IMG_2416

Als het niet wordt verboden, mag je hier overal kamperen. Op vele plekken staan bbq's en is een toilet aanwezig. We komen uit bij het stuwmeer,waar het drinkwater voor Melbourne wordt opgevangen. Elke grote plaats heeft zijn drinkwater opvang. We rijden terug en rijden het laatste stuk via de autoweg. We tanken en het gebruik valt enigszins tegen 1 op 6,5. Het is inmiddels 20.00. En we gaan wat eten bij de Chinees.

Thuis werken we het blogs bij, anders krijgen we klachten van jullie.......

Wordt vervolgd

1. Jet:
    20 februari 2017
    Mooi hoor, jullie hebben veel gezien lees ik.We bellen deze week.
  2. Hetty:
    21 februari 2017
    Geweldig
    Ik geniet van de verslagen
    Veel plezier
  3. Ellen:
    22 februari 2017
    Ik vind het leuk om te schrijven, Ben controleert tekstueel en voegt de foto's toe.
    We zitten nu inmiddels aan de Indische Ocean, net onder Adelade.
    Wat een indrukwekkend land met zijn wijdsheid en landbouw